maanantai 27. helmikuuta 2012

VR - Aina Myöhässä

VR-Yhtymä Oy:n, eli aikaisemman Valtionrautateiden juhlavuosi on käynnissä. 150 vuoden ikä on kunnioitettava, ja ilmeisesti ikä ei tule yksin - VR on alkanut kärsiä yhä suuremmissa määrin myöhästelyistä.

Juhlavuoden kunniaksi olen matkustanut erityisen paljon junalla. Kymmenestä kaukoliikenteen matkasta, jotka olen jo ehtinyt tämän vuoden aikana tekemään, yksikään ei ole ollut aikataulussaan. On surullista huomata, kuinka ihmisten into matkustaa joukkoliikenteellä hupenee. Kukaan ei pidä pakkasessa seisomisesta, odottelusta ja ainaisesta epävarmuudesta. Kaukoliikenteen lisäksi myös lähiliikenne on toiminut kaikkea muuta kuin luotettavasti!

Syitä ainaisiin myöhästymisiin on monenlaisia: milloin on talvi, milloin kevät, kesä tai syksy. Kaikki kelpaa! Lumen tulo talvella voi olla Suomen olosuhteissa yllättävää, mutta vielä hurjempaa on se, että talvella voi olla pakkasta! Aina syitä myöhästymisiin ei edes kerrota. Esimerkkinä tästä juna, jonka kyydissä tälläkin hetkellä istun.

VR yhtiöitettiin vuonna 1995. Nimeltä mainitsemattoman, yli 30 vuotta VR:llä työskennelleen konduktöörin mukaan, työn ilo katosi silloin. Junat ovat myöhässä, palvelun tuottamisen sijaan keskitytään tehokkuuteen ja säästöihin. Matkustajien viha VR:ää kohtaan purkautuu valitettavan usein konduktööreihin.

Mitä pitäisi tehdä? VR on monopoliasemassa oleva valtionyhtiö. Monopoliasemaa voi lähinnä perustella sillä, että kun valtio hallinnoi rautatieliikennettä, palveluiden saanti ja kattavuus on turvattu. Palvelun tuottamisen tulisi olla keskiössä, eikä varsinaiseen voiton tavoitteluun ole tarvetta.

Vilkaisu VR:n nettisivuille http://www.vr-konserni.fi/fi/index/vr_konserni_2/Konserniesittely/Arvot.html riittää kumoamaan edellä mainitut perusteet. VR:n liiketoimintaa ajavat selkeät tulostavoitteet. Huonon palvelun ja myöhästelevien junien vuoksi on hyvin vaikea enää perustella VR:n monopoliasemaa. Junaliikenne tulisi avata kilpailulle. Kilpailijat joutuisivat panostamaan palvelun luotettavuuteen ja laatuun. VR:llä paineita tähän ei ole, koska uhkaa kilpailusta ei synny.

Mikäli VR mielii säilyttävänsä monopoliaseman rautatieliikenteessä, sen olisi selkeästi muutettava toimintansa tavoitteita. Palveluiden tuottamisen tulisi olla ensisijainen tavoite ja voiton tavoittelulle ei tulisi olla sijaa. Mikäli toiminnot ovat hyvät ja asiakassuhteet kunnossa, voiton kertymiselle ei ole esteitä.

Myöskään miljoonabonukset yhtiön johdolle eivät ole perusteltuja. Palveluiden heikentämisen ja henkilöstön määrän karsimisen ei luulisi olevan bonuksien myöntämisen edellytyksiä.

Vaan mitä tulevaisuudessa? VR150.fi luo lennokkaan kuvan rautatieliikenteen tulevaisuudesta. Siinä ei kuitenkaan mainita, surullista kylläkin, sanaakaan siitä kuinka tulevaisuuden junat olisivat aina ajoissa. Tehostaminen sen sijaan on viety loppuun saakka - asiakaspalvelua ei olisi enää olemassakaan, vaan kaikki toiminnot olisi automatisoitu. Hienoa VR! Ja Onnea!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti